نقش همتاسازی در ارتباط مؤثر

نقش همتاسازی در ارتباط مؤثر

 

وقتی برای برقراری ارتباط با یک فرد دچار تردید شده­اید و نگران نتیجه و موفقیت این ارتباط هستید، مؤثرترین روش برای شروع و ایجاد ارتباط صمیمانه­ای که باعث سازگاری شود(یعنی ارتباط همراه با شروع و پایانی باشد که نتیجه­اش دستیابی به هدف مورد نظرتان باشد) این است که شما از طریق همتاسازی و تطبیق دادن خودتان با فرد یا آیینه­ سازی، رفتاری را انجام دهید که فرد خوشش آمده و احساس کند شما هم مثل خود او هستید. گرچه این­کار ظاهراً مشکل است زیرا شما با افرادی در سطوح مختلف برخورد دارید، ولی برای رسیدن به موفقیت و مسلط شدن بر افراد و شرایطی که شما  باید برآنان اشراف داشته باشید، انجام این کار برای شما لازم است و باید تلاش خود را برای رسیدن به هدف انجام دهید.

برای این­کار الزاماً نیاز نیست که شما خودتان را در سطح مخاطب قرار دهید و از اطلاعات و معلوماتی در حد او برخوردار باشید(گرچه اگر ممکن باشد، خیلی خوب است.) بلکه روش­هایی را در پیش می­گیرد که به راحتی شما را به او نزدیک کرده و زمینه­ی سازگاری فراهم می­شود.

همان­گونه که در روش­های ایجاد ارتباط حسنه گفتیم، یکی از این اقدامات برای همتاسازی این است که شما در صحبت کردن از لحن کلام و محاوراتی استفاده نمایید که در سطح مخاطب باشد. این امر شرایط تطبیق را فراهم آورده و باعث می­شود که فرد خودش را به شما نزدیک­تر ببیند(البته این رفتار نباید مصنوعی و ساختگی باشد.)

راه دیگر این است که پوشش ظاهری، عطر و ژست و حالت بدن­تان را با مخاطب تطبیق دهید(آیینه­ سازی کنید) این هماهنگی ظاهری برای او خوشایند بوده و هماهنگی بیرونی زمینه هماهنگی درونی را نیز فراهم می­کند.

می­گویند:« هیچ چیز مانند یک دشمن مشترک، نمی­تواند باعث صمیمیت و پیوند دو نفر، دو گروه یا دو ملت شود.» این خود یک راه دیگری است برای همتا­سازی، یعنی شما چیزی یا کسی را که برای مخاطب­تان ناخوشایند، بد و یا دشمن است، ناخوشایند، بد و دشمن بدانید. تا با این همتا­سازی زمینه­ ی هم­دلی و هم­زبانی شما فراهم شود و به سازگاری و تفاهم مورد نظرتان برسید.

راه دیگری که می­توان به­ وسیله آن با مخاطب همتاسازی کرد، همسان­سازی خود درسلایق، علاقمندی­ها و ارزش­ها با اوست. هر چیزی که مورد پسند اوست را به­ پسندیم، به هر چه علاقه دارد، علاقمندی نشان دهیم. هر ارزشی که برایش مهم است را ما هم مهم بدانیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: : همگامی ارتباط نزدیک شدن همتاسازی
[ جمعه 20 شهريور 1394 ] [ 20:46 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]